Tiedote: Tytti Tuppurainen valittu YK-liiton varapuheenjohtajaksi

25.02. 2016

SDP:n oululainen kansanedustaja Tytti Tuppurainen on valittu Suomen YK-liiton varapuheenjohtajaksi.

– Olen valinnasta otettu. YK-liitto on arvostettu toimija, jonka luottamustoimien hoitaminen on kunniatehtävä, Tuppurainen sanoo.

YK-liiton uusi hallitus kokoontuu tänään iltapäivällä ensimmäiseen kokoukseensa. YK-liiton hallitus aloittaa toimikautensa vaativassa toimintaympäristössä.

– YK on tällä hetkellä monien haasteiden edessä, joka heijastuu liiton työhön, sanoo varapuheenjohtaja Tuppurainen.

Köyhyys, ilmastonmuutos sekä kansainvälinen turvallisuus ja vakaus ovat esimerkkejä niistä haasteista, joita YK kohtaa.

– YK:n merkitys kasvaa entisestään valtioiden taistellessa yhteisiä haasteita vastaan, jotka eivät tunne valtioiden rajoja, Tuppurainen korostaa.

Hallituksen kehitysmäärärahaleikkauksista ja niiden vaikutuksista YK-järjestöihin Tuppurainen on erityisen huolissaan. Kehitysmäärärahaleikkaukset vievät rahaa pois tärkeästä työstä ja apua tarvitsevilta. Tuppurainen on pettynyt hallituksen leikkauspäätöksiin ja toivoo, ettei niin rajuja leikkauksia olisi tehty.

– Hallituksen tulisi arvioida uudelleen kehitysyhteistyön leikkauksia kevään kehysriihessä. Esimerkiksi pakolaisleirien olosuhteilla on suora yhteys käynnissä olevaan muuttoliikkeeseen, Tuppurainen huomauttaa.

YK-liitto perustettiin 1954 ja sen yksi keskeisimpiä tehtäviä on tehdä YK:n työtä tunnetummaksi kansallisella tasolla.

Lisätietoja: Tytti Tuppurainen 0400 840594