Tiedote: SDP:n kansanedustaja Tuppurainen: vertaislainaamisen sääntelyä tarkasteltava

SDP:n kansanedustajan Tytti Tuppuraisen mukaan vertaislainaamista koskevaa sääntelyä on tarkasteltava. Tuppurainen on jättänyt asiasta kirjallisen kysymyksen, jossa hän pyytää selvitystä, onko hallitus kaiken kaikkiaan tietoinen vertaislainamarkkinoiden koosta ja noudatettavista ehdoista. Lisäksi Tuppurainen kysyy, onko hallituksella aikomusta uudistaa lainsäädäntöä.

Vertaislainamarkkinoilla sekä yksityiset henkilöt että (ei-finanssialan) yritykset lainaavat rahaa toisilleen. Lainanvälittäjinä toimivat vertaislainayhtiöt, jotka tarjoavat lainanantajille sijoitusmahdollisuuksia. Vertaislainaa voi hakea vertaislainayhtiöiden ylläpitämiltä verkkosivuilta.

Suomessa vertaislainat ovat yleistyneet: useat vertaislainamarkkinoilla toimivat yritykset ovat raportoineet myöntämiensä lainojen kasvusta.

Vertaislainaamisella on kuitenkin kääntöpuolensa. Ilta-Sanomat uutisoi tammikuussa (IS 16.1.), kuinka Oulun kaupungin talous- ja velkaneuvonnassa on kohdattu tapauksia, joissa ihmisiä on joutunut velkaongelmiin. Vertaislainaa saa helposti, eikä lainanhakijoiden maksukykyä selvitetä. Velan määrät voivat olla hyvinkin suuria. Eräässä tapauksessa henkilöllä on ollut 180 000 euroa vertaislainoja, kertoo Oulun kaupungin talous- ja velkaneuvoja Mervi Jokimäki.

Huomioiden vertaislainojen yleistymisen ja julkisuudessa esiintyneet tiedot suurista lainasummista ja korkeista todellisista vuosikoroista, Tuppuraisen mukaan vertaislainamarkkinoiden lainsäädäntöä on syytä tarkastella tarkemmin. Tämän lisäksi esimerkiksi lainanantajille pitäisi selventää vertaislainaamisen riskit ja vertaislainamarkkinoita koskeva lainsäädäntö. On epäselvää, kuinka hyvin sijoittajana toimiva henkilö on tietoinen, ettei vertaislainamarkkinoilla luottotappioita kateta samalla tavalla kuin muussa sijoitustoiminnassa, Tuppurainen täsmentää.

Lisätietoja: Tytti Tuppurainen 0400 840 594

Kommentit

1. Nyt vaaditte sähkönsiirtoverkkoja julkiseen omistukseen. On oltava joko kuntien, maakuntien tai valtion omistuksessa ja ei saa myydä yksityisille. Tästä pitää tehdä laki. Tosin kannattamanne TTIP voi vetää maton alta tällaisilta hankkeilta, koska se voi estää yksityistetyn muuttamisen takaisin julkiseksi. Taas yksi syy lisää vastustaa TTIP:tä.

Jätä kommentti